Nordic Walking: Z.A.Team

WAT IS NORDIC WALKING?

Nordic Walking is gemakkelijke en leuke vorm van wandelen met behulp van poles (wandelstokken). Veilig, plezierig en vooral geschikt voor jong en oud.

Ontstaan in Finland als “zomer”training voor de langlaufers en crosscountry skiërs. Het is dan ook vergelijkbaar met het klassieke langlaufen doch met iets kortere stokken en zonder ski's. Het is met succes uitgegroeid tot een zelfstandige buitensport.

Nordic Walking is een goede conditietraining bij een lage hartfrequentie. Nordic Walking is effectief om het uithoudingsvermogen te verbeteren en gewicht te verliezen. Door het juiste gebruik van de poles en de correcte techniek gebruikt men ook het bovenlichaam en de armen op een soepele en gezonde manier.

Z.A.Team beoefent nordic walking op woensdag. De uren vindt u hieronder

Woensdag Doelgroep: iedereen
Plaats (lente en zomer): Groenendaal (aan het treinstation)
Plaats (herfst en winter): sporthal van Hoeilaart
Tijdstip: van 19u30 tot +/- 21u00
Zondag Doelgroep: iedereen
Plaats: ingang GC "de Bosuil" te Jezus-Eik
Tijdstip: van 9u30 tot 11u30



VOORDELEN NORDIC WALKING

- Nordic Walking kan door iedereen beoefend worden, van 8 tot 88 jaar, alleen of in groepsverband, zowel op vlak terrein als in de bergen.
- De poles bieden goede steun en stabiliteit, waardoor er 30% minder belasting ontstaat op spieren en gewrichten in de heup, de knieën, de enkels en de wervelkolom.
- 600 spieren, dit is 90% van het gehele lichaam, worden aan het werk gezet.
- Door de diagonaaltechniek stimuleert, mobiliseert en versterkt Nordic Walking de spieren in de benen, rug, buik, nek, schouders en armen.
- Er wordt meer zuurstof door het lichaam gepompt.
- Tot 46% meer energieverbruik dan bij wandelen zonder stokken ( 400kcal per uur vergeleken met gewoon wandelen 280kcal per uur).
- Het immuunsysteem wordt versterkt.
- De afbraak van stresshormonen wordt bevorderd
- de coördinatie, de beweeglijkheid, de kracht en het uithoudingsvermogen worden getraind.
- De poles bieden extra zekerheid bij gladde oppervlakten of op hellingen.
- Nordic Walking is ook een ideale fitness activiteit voor mensen met een fysieke beperking.
- De beweging gaat gepaard met ontspanning; rustig en in balans.
- De juiste instelling t.o.v. de natuur verbetert de levenskwaliteit.
- Bij Nordic Walking blijft er genoeg adem en tijd over voor een gezellige babbel met uw medewandelaars.
- Nordic Walking is makkelijk te leren.
- Een degelijke scholing is natuurlijk wel belangrijk voor het aanleren van de juiste techniek, om blessures te vermijden en het maximale effect te bekomen.

Comments are closed.